De Sint Antonius van Padua, een rooms-katholieke kerk die beter bekend is als de Mozes en Aäronkerk. Het is een driebeukige hallenkerk met twee fronttorens en een imposant portiek van de Ionische orde.
De kerk staat op de plek waar eerder in de huizen Mozes en Aäron een schuilkerk was. De nieuwe kerk werd daar min of meer over heen gebouwd. De naam van de schuilkerk ging over op de nieuwe kerk.
Oorspronkelijk stond de voorzijde aan een gracht, de Houtgracht. Die werd in 1882 gedempt; de nieuwe straat kreeg de naam Waterlooplein. Rechts van de kerk stonden destijds nog allerlei panden, waaronder de pastorie; die werden in de 20e eeuw gesloopt om het Mr. Visserplein mogelijk te maken.
Het is een waterstaatskerk: gebouwd onder toezicht van ingenieurs van Rijkswaterstaat, en met geld van de rijksoverheid.
De kerk werd ingewijd op 26 oktober 1841 door de geestelijke Cornelius Ludovicus baron de Wijkerslooth, titulair bisschop van Curium, een plaats op Cyprus. In Nederland waren destijds nog geen bisschoppen of bisdommen zoals we ze nu kennen: de bisschoppelijke hiërarchie werd pas in 1853 hersteld. Voor het consacreren van kerken was echter wel een bisschop nodig, zodat het handig was dat er iemand als De Wijkerslooth was.
Architect T.F. Suys (1783-1861) was een Zuid-Nederlander (Oostende) die in 1820 door Willem I tot docent bouwkunde aan de (Amsterdamse) Academie van Beeldende Kunsten was benoemd. De Belgische koning Leopold I benoemde hem na de Belgische revolutie van 1830 tot hofarchitect. Zijn ontwerpen zijn vrijwel zonder uitzondering neoclassicistisch.
Boven de hoofdingang staat een beeld van de heilige Franciscus. In het frontispice is het wapen van de Franciscanen aangebracht. Het grote beeld midden op het frontispice werd in 1850 geplaatst. Het is gemaakt in het atelier van de gebroeders De Cuijper in Antwerpen en toont de Salvator, oftewel Zaligmaker der wereld, met een wereldbol in de linkerhand. Zes tegelijk geplaatste beelden zijn inmiddels verdwenen. Op de hoeken van het frontispice stonden de apostelen Petrus en Paulus, en op de hoeken van de torens kleinere beelden van de vier evangelisten.
Het atelier van de beeldhouwers Van den Bossche en Crevels kreeg in 1901 de opdracht voor een nieuwe kruisweg, een reeks voorstellingen van de laatste dagen van Christus. Die werd in 1921 ingewijd, kort voordat Van den Bossche overleed.
Mozes en Aäronkerk. Waterlooplein 207
Er zijn 54 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.