• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: september 2019. De hal in de nieuwe situatie.
    Afbeelding uit: februari 2005. Zuid- en oostgevel. Veel glas, en baksteen afgewisseld met natuurstenen speklagen. (Oude situatie)
    Afbeelding uit: augustus 1939. Bron afbeelding: SAA, bestand A04139001142.
    Afbeelding uit: juli 2011. Noordkant, oude situatie.
    Afbeelding uit: maart 2012.
    Afbeelding uit: april 2015. Zuidkant.
    Afbeelding uit: september 2019. Zuidgevel van de hal, nieuwe situatie.
    Afbeelding uit: november 2012. Een van de wandschilderingen van Peter Alma, 20 x 9 meter groot. De mannen zijn spoorwegingenieurs; achter hen treinen uit hun tijdperken.

Via de trap kunnen reizigers bij de tramhaltes komen, die zich op polderniveau bevinden.
    Afbeelding uit: december 2021. Na het verwijderen van het loketgebouwtje.
    Afbeelding uit: november 2012. Een van de wandschilderingen van Peter Alma, 20 x 9 meter groot. Het (gevleugelde) wiel in het midden is het symbool van de spoorwegen. Links is de oude, oosterse wereld; rechts de moderne westerse, met Nederlandse en buitenlandse bestemmingen.
    Afbeelding uit: april 2019. Dit mozaĆÆek met de nietszeggende naam 'Compositie' maakte Peter Alma in 1958 voor het Marnixbad. Bij de sloop van het zwembad kreeg het in 2003 een plek in de dwarshal van het station.
    Afbeelding uit: oktober 1939. Portretten van Schelling en Leupen in het Zaans Volksblad.
    Afbeelding uit: september 2019. De voormalige bagagehal, aan de noordkant. Passagiers gaven er hun bagage af, die door NS-personeel via tunnels naar de perrons werd gebracht.
    Afbeelding uit: augustus 2020. Het zuidelijke deel van de kap.
    Afbeelding uit: augustus 2020. Gezien vanuit het Meininger-hotel. Op de voorgrond het busplatform.
    Afbeelding uit: juli 2011. Ingang aan de kant van de Amstel.
    Afbeelding uit: 1960. Via een speciale ingang konden gebruikers van de autotrein het station inrijden. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 159453.
    Afbeelding uit: 1960. Een auto rijdt door de stationshal richting de oprit naar het perron van de autotrein. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 159464.
    Afbeelding uit: 1960. De perronoprit voor auto's. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 159465.
    Afbeelding uit: 1960. Een auto wordt op de autotrein geparkeerd. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 159474.
    Afbeelding uit: 1960. Auto's rijden vanaf het perron een autotrein op. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 159455.

    Het Amstelstation, knooppunt van trein-, tram-, bus- en metrolijnen.

    Namens Publieke Werken werden de stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren en de architect Jan Leupen ingezet. Van Eesteren was nauw betrokken bij de inrichting van het stationsgebied. Hoogstwaarschijnlijk heeft Leupen de stationshal ontworpen en NS-architect Schelling de perronoverkapping. De hand van Leupen is terug te zien in onder meer de ronde stalen ramen en in het zadeldak met zeer flauwe helling.

    De muurschilderingen in de grote hal zijn van Peter Alma, het beeldhouwwerk is van Theo van Reijn.

    Het station verving het uit 1843 daterende Weesperpoortstation bij het Weesperplein. Dat kopstation lag gelijkvloers, waardoor het eveneens gelijkvloerse spoor veel hinder gaf voor het overige verkeer. Bij de verhoging van het spoor in de jaren 1930 werd daarom besloten tot de bouw van een nieuw station, gelegen op een handiger plek.

    Tegelijk werd ook de spoorlijn van Centraal Station naar het oosten verhoogd, waartoe een nieuw Muiderpoortstation werd gebouwd. Die "Spoorwegwerken Oost" werden op 14 oktober 1939 afgerond met de gelijktijdige ingebruikname van de nieuwe stations, precies 50 jaar na de opening van het Centraal Station. De officiƫle opening was een dag eerder, door minister Albarda van V&W.

    Typerend en vernieuwend waren de gescheiden reizigersstromen. De hoofdingang aan de noordkant was voor voetgangers, die er per auto afgezet konden worden. Fietsers gingen via hellingbanen de fietsenkelder in. Tramreizigers kwamen het station in via de oostelijke ingang, die een niveau lager lag dan de hoofdingang. De ingang aan de zuidkant lag bij het busstation.

    In de loop der jaren is er veel veranderd aan het station. Er kwam een extra ingang (1979) aan de 'achterkant', de westzijde. Op Ć©Ć©n na zijn alle vijf perrongebouwen verdwenen. Ook de twee hellingbanen zijn weg; die werden onder meer gebruikt om auto's naar autotreinen te kunnen rijden. De bagagetunnels, stammend uit de tijd dat bagage en reizigers gescheiden werden, zijn nu in gebruik als schietbaan.

    In 2019 was een verbouwing gereed waarbij de trams naar de noordkant werden verplaatst en fietsers voortaan via de oostkant bij de stalling konden komen.

    Amstelstation. Julianaplein 1

    Datering:
    1939
    Ontwerp:
    Leupen, J. & H.G.J. Schelling
    Bouwstijl:
    Functionalisme
    Oorsponkelijke functie:
    Station
    Status:
    Rijksmonument (526988)
    Bronnen & links:
    Laatste wijziging:
    september 2019

    Er zijn 66 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Toon afbeeldingen Stadsarchief (66)

    Zoeken