• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: augustus 2011.
    Afbeelding uit: februari 2021.
    Afbeelding uit: augustus 2012.
    Afbeelding uit: oktober 2019. Fraai metselwerk en beeldhouwwerk.
    Afbeelding uit: augustus 2016.
    Afbeelding uit: april 2021. "Deze steen is geplaatst
31 maart 1928 door
Allert de Lange
en
Allert Warners"
    Afbeelding uit: circa 1900. Op de plek van nummers 3 (waar de dienstbode staat), 4 en 5 verrees in 1929 gebouw Atlanta. Het cafƩ-restaurant op nummer 5 (met trapgevels en torentje) was een ontwerp van architect Tjeerd Kuipers uit 1889.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00001003585.
    Afbeelding uit: november 1916. Huizen aan het Leidsebosje in 1916. Op de plek van de twee lage huizen rechts en het hogere pand links daarvan kwam gebouw Atlanta. Op de plek van de andere huizen kwam in 1927 het gebouw van de AMVJ.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010118000008.

    Gebouw Atlanta. Ontworpen als autobedrijf met garage en showroom, met daarboven zes verdiepingen met kantoren. In de showroom werden aanvankelijk Amerikaanse auto's van het merk REO verkocht.

    Eerder stonden hier drie negentiende-eeuwse huizen, waaronder een cafƩ-restaurant.

    De naam Atlanta verwijst naar een hotel dat een groep rederijen hier wilde bouwen. Hun plannen kregen echter telkens geen toestemming van de schoonheidscommissie. Nadat een van de reders failliet was gegaan, kwam het terrein vrij beschikbaar voor andere gegadigden. Het ontwikkelingsbedrijf van architect Warners, de Amsterdamsche Maatschappij tot Exploitatie van Etagewoningen, zag mogelijkheden om hier, ver van het toenmalige zakencentrum, kantoren te exploiteren. Doordat het gebouw hoger mocht worden dan gebruikelijk in Amsterdam, was het makkelijker om de exploitatie renderend te maken. De verdiepingen waren bereikbaar via het trappenhuis maar ook met een paternosterlift.

    Bij de oplevering werd in de vestibule een plaquette onthuld met de beeltenis van Allert de Lange, president-commissaris van de maatschappij en schoonvader van Warners. De Lange was een bekende boekhandelaar en uitgever.

    Het automerk REO ging al in 1929 failliet, althans in Nederland. Garage en showroom op de begane grond werden toen gebruikt door bandenfabrikant Michelin.

    De bovenste drie verdiepingen werden vanaf 1929 gehuurd door Van Leer's Vatenfabrieken NV. Het bedrijf van de Joodse ondernemer Bernard van Leer (1883-1958) kwam over uit de Tesselschadestraat. Van Leer mocht in 1941 van de Duitse bezetter naar Amerika vertrekken, met enkele familieleden en zijn circus (!), op voorwaarde dat hij zijn bedrijf aan de Duitsers verkocht. Na de oorlog kreeg Van Leer het bedrijf terug. Het verhuisde in de jaren 1950 naar Amstelveen.

    In 1955 kreeg het gebouw er een verdieping bij, naar een ontwerp van Warners' zoon Allert. Die Allert Warners, destijds 14, had in 1928 de eerste steen gelegd, samen met zijn grootvader Allert de Lange.

    De begane grond bleef tot zeker in de jaren 1980 in gebruik bij de automobielsector. In 1934 kwam er de Atlanta-garage: showroom en werkplaats op de bg, parkeerplek in een ondergrondse garage. In 1935 kwam er de showroom van Automobiel Industrie "Amsterdam" NV, dealer van Ford en Lincoln. De werkplaats bleef aan de Baarsjesweg. Ford maakte eind jaren 1950 plaats voor het Eindhovense DAF; toen dat bedrijf werd overgenomen door Volvo werden ook die Zweedse auto's hier getoond, tot in de jaren 1980.

    Van 1984 tot 1987 zat er een filiaal van Computerland, dealer van personal computers van IBM en Compaq.

      Atlanta. Stadhouderskade 5-6

      Datering:
      1929
      Ontwerp:
      Warners, F.A.
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Showroom, kantoren
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      • Gemeentelijk Monumenten Project
      • Oplevering: Algemeen Handelsblad 14-4-1929, (Delpher) resolver.kb.nl/…
      • P. Micheels: Ondernemer Bernard van Leer. In Ons Amsterdam juni 2007, onsamsterdam.nl/…
      Laatste wijziging:
      december 2023

      Er zijn 15 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (15)

      Zoeken